“Un altre porno és possible? En parlem!”
Divendres 10 de març, de 18.30 a 20.30 h, el Centre Cultural Joan Raspall acollirà una nova xerrada sobre educació afectivosexual i reproductiva a càrrec de l’equip de SexAFIN i dirigida a persones adolescents i joves a partir dels 13 anys.
L’Ajuntament de Sant Llorenç d’Hortons porta sis anys apostant per l’educació afectivosexual i reproductiva dels infants i joves del municipi. I en el marc d’aquesta política, aquest mes de març el municipi acollirà una nova activitat que permetrà generar espais de diàleg per parlar, qüestionar i aprendre sobre sexualitat, tot oferint eines per mirar les fonts d’informació de forma crítica.
Es tracta de la xerrada “Un altre porno és possible? En parlem!”, organitzada per l’equip SexAFIN i les regidories d’Educació i Joventut del consistori. La trobada està adreçada a infants i joves a partir de 13 anys i tindrà lloc el divendres 10 de març, de 18.30 a 20.30 h, al Centre Cultural Joana Raspall.
Per a assistir-hi és imprescindible inscriure’s prèviament abans del 7 de març en aquest enllaç o a través del formulari que trobareu al codi QR del cartell d’aquesta activitat. A més, tots aquells menors de 18 anys que vulguin prendre part de la xerrada és obligatori que presentin emplenat aquest full d’autorització i l’entreguin a Cal Jove o l’OAC. Per a qualsevol consulta podeu enviar un correu electrònic a l’adreça pr.sex.afin@uab.cat.
Per què s’organitza aquesta activitat a Sant Llorenç d’Hortons?
Segons la Organització Mundial de la Salut sexualitat és un aspecte central de l’ésser humà que engloba el sexe, la identitat i els rols de gènere, l'orientació sexual, l'erotisme, el plaer, la intimitat i la reproducció. L’educació sexual ofereix informació i eines als nens i nenes per tal de que puguin prendre decisions sanes, segures i plaents sobre els seus cossos i la seva sexualitat, constituint una eina de prevenció de violències sexuals, pràctiques masclistes i conductes de risc.
L’educació sexual dels nens i nenes ha estat una temàtica d’interès per a Sant Llorenç d’Hortons des de l’any 2018 que s’ha treballat a través del projecte SexAFIN: Educació afectivosexual i reproductiva a les comunitats educatives. Es tracta d’un projecte que realitza l’equip d’antropòlogues del Grup de Recerca AFIN de la Universitat Autònoma de Barcelona, l’entitat AIDIS, l’escola Pau Casals i compta amb el suport de l’Ajuntament i de la Diputació de Barcelona. Es tracta d’un projecte d’intervenció educativa i de recerca antropològica que pretén contribuir al desenvolupament d’una educació afectivosexual holística i integral a tota la comunitat educativa. Es duu a terme a través de diversos tallers dirigits als infants, formacions dirigides al professorat i activitats amb les famílies de l’escola. Els resultats d’aquests cinc anys de projecte revelen què saben els infants sobre la sexualitat, quins són els seus interessos i necessitats, i quines són les dificultats del professorat i les famílies, i ens han ajudat a oferir formacions adequades per cada col·lectiu.
Amb la voluntat de transversalitzar la temàtica en tot el municipi, s’han realitzat altres activitats tot sortint de l’escola, com la representació de l’obra de teatre “Jo tinc ous i tu peres” (2019-20) creada pels infants del Grup de teatre infantil de la Societat Cultural Hortonenca.
El projecte d’aquest any incorpora una activitat de diàleg intergeneracional entre l’alumnat de sisè de primària i les persones del Casal de la Gent Gran en la que es reflexionarà sobre la sexualitat d’ahir i d’avui, tot mostrant que la sexualitat és una construcció social, cultural i històrica determinada i que va canviant al llarg del temps.
No obstant la feina feta fins al moment, ens queda pendent treballar amb un col·lectiu especialment sensible i central en l’educació sexual com son els i les adolescents i joves del municipi. Segons estudis recents l’edat d’accés a la pornografia a l’estat espanyol son els 8 anys i aquest consum es generalitza a partir dels 14 (Ballester i Orte, 2019). Part de la població adolescent i jove mira pornografia sense eines per detectar que es tracta d’una ficció, l’objectiu del qual no és pedagògic sinó eròtic, i no son relacions sexuals reals. Malgrat existeixen altres tipologies de pornografia menys accessibles pels infants que qüestionen els rols i les relacions de poder tradicionals, la pornografia de masses és la que accedeixen molts dels adolescents i joves. Aquesta sol representar les dones amb un paper passiu i sense desig sexual, als homes, amb un rol actiu i de dominació sobre la dona (Giddens, 1992), i en la majoria del cassos no incorpora la negociació del consentiment, la intimitat emocional o l’anticoncepció (UNESCO, 2018). Així doncs, hi ha una vinculació entre l’aprenentatge de la sexualitat a través de la pornografia de masses, i tant les agressions sexuals i conductes masclistes com els trastorns sexuals.