El Ministeri de Transports descarta el traçat del 4t Cinturó per la plana del Penedès
També s’anuncia la construcció d’un quart carril a l’AP-7 entre el Vendrell i el Papiol, i la connexió de la sortida Vilafranca centre en direcció Tarragona
El secretari general d’Infraestructures del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Xavier Flores, va explicar la setmana passada als alcaldes i alcaldesses del Penedès, i després en roda de premsa al Consell Comarcal de l’Alt Penedès, les propostes per a la millora de l’autopista AP-7 i la seva connexió amb les autovies A-2 i B-40.
Des que va finalitzar la concessió de les autopistes i es van eliminar els peatges, el tràfic de vehicles s’ha incrementat en un 15 %, i el de vehicles pesants entre un 50 % a l’AP-7 i en un 100 % a l’AP-2. Això ha provocat que el trànsit a l’AP-7 sigui molt dens, al límit de la seva capacitat, i que hi hagi retencions durant les operacions sortida, quan hi ha un accident o quan algun vehicle s’ha d’aturar al voral.
Per aquests motius, el Ministeri de Transports licitarà durant el 2022 la redacció del projecte i l’estudi informatiu corresponent per construir un quart carril de 3,5 m d’amplada, en ambdós sentits, entre el Vendrell i el Papiol (50 Km), i per fer un voral en condicions a banda i banda de l’autopista. També es construiran sortides al Vendrell i a Banyeres del Penedès i la sortida de Vilafranca centre s’adaptarà perquè pugui funcionar en direcció Tarragona (amb la qual cosa les carreteres C-37 Manresa-Igualada i C-15 Igualada-Vilafranca-Vilanova també enllaçaran amb l’AP-7 en direcció Tarragona). Xavier Flores va afirmar que amb aquesta ampliació “el tràfic passarà de congestionat a fluid i l’autopista serà molt més resilient”.
El secretari general d’Infraestructures també va assenyalar que durant el 2022 es licitarà la redacció del projecte i l’estudi informatiu de la connexió de l’AP-7 amb les autovies A-2 Lleida-Barcelona i B-40 Abrera-Terrassa (quan s’obri a la circulació). Aquesta connexió es farà passant pel Baix Llobregat (entre Martorell i Sant Esteve Sesrovires), amb la qual cosa es descarta la solució de diagonalitzar el traçat i travessar la plana del Penedès. Flores va definir aquest traçat com a “menys agressiu, més pràctic i menys costós”.
La connexió millorarà molt la permeabilitat i la mobilitat a la segona corona metropolitana i evitarà passar per Barcelona. La inversió necessària per millorar i construir aquestes infraestructures serà de 200 milions d’euros aproximadament i el manteniment anirà a càrrec del Ministeri de Transports.
Els alcaldes i alcaldesses i els presidents dels consells comarcals de l’Alt i el Baix Penedès assistents a la presentació van valorar molt positivament les propostes, especialment la decisió de descartar el traçat del 4t Cinturó per la plana del Penedès, perquè dona solució a les necessitats de mobilitat del Penedès sense afectar un territori de gran valor paisatgístic i agrícola.
El secretari general del Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat, Ricard Font, va celebrar les propostes del Ministeri de Transports, perquè “són una solució adequada des del punt de vista de la mobilitat. La connexió de l’AP-7 al Baix Llobregat farà que la Generalitat pugui aprovar el Pla Territorial Parcial del Penedès amb un consens molt més gran”.
Per la seva banda, el delegat territorial del Govern al Penedès, David Alquézar, va coincidir en la valoració, especialment perquè “el consens a l’entorn del traçat del 4t Cinturó generarà sentiment de territori i permetrà preservar el paisatge vitivinícola”.
Finalment, el president del Consell Comarcal de l’Alt Penedès, Xavier Lluch, va qualificar els anuncis del Ministeri de “dia històric per al Penedès”, i va afirmar que “la solució d’enllaçar l’A-2 i la B-40 amb l’AP-7 per la ruta d’Abrera- Sant Esteve Sesrovires-Martorell és una solució bona per a gairebé tothom”. Lluch també va aprofitar per agrair l’esforç de “tots els agents del territori que han fet possible que això sigui així estudiant tots els projectes alternatius als traçats inicials que feien passar el 4t Cinturó pel Penedès. Aquests traçats afectaven espais molt sensibles paisatgísticament i havien creat molta tensió entre la gent del vi i el cava i la gent que s’estima el paisatge del Penedès”.
Des de l’Ajuntament de Sant Llorenç d’Hortons es vol agrair molt especialment als grups de ciutadans i ciutadanes, a les plataformes i a les entitats que, juntament amb aquest consistori, s’han esforçat per evitar que aquest projecte fos una realitat i es dugués a terme.